29 april 2009

1:a maj, härligt!

Jag pratade politik med min syster i dag och konstaterade att 1;a maj är en högtidsdag lika viktig för mig som julafton är för familjen, det ger otroligt mycket näring för den sanna Sosse-själen :).

Jag minns min barndoms 1;a maj:ar i Övertorneå med samma speciella känsla i bröstet som jag får på 1;a maj i dag, då var det fest, det var långa demonstrationståg med vackra röda fanor och knökfulla lokaler av människor som brann i sitt enade engagemang. Jag kände mig oerhört privilegierad att få ta del av detta, jag kände också utan att någon sa det, att det var väldigt ärofullt att få bära den röda fanan. Jag ska förvalta det sossearv väl, som jag fått utav de sossar som var före mig, för jag är precis som dom, stolt över att vara sosse!

Ja, jag måste nog erkänna att det låter lite högtravande (hihi) men, det är sant det är så det känns . Kom just på att tänka på, när jag för ett par år sedan var på Kommunals repskap tillsammans med en väninna och mötet avslutades med Internationalen, så undrar väninnan varför jag snyftar, så sa jag att:" jag blev lite rörd och tagen av stunden", jaså säger väninnan;" för mig kändes det mest som att jag var del av en sekt".
Senare blev väninnan medlem i partiet :)

Jag har ärligt talat varit lite kluven i hur jag ska göra med mina egna barn och 1:a maj, en del av mig har känt "sektkänslan " barnen ska bli stora nog så att dom ska kunna bestämma själv, medan en del av mig har velat dela med sig, av det jag fått uppleva som barn - de starka känslor och värderingar som det fört med sig.

I går hade vi plakat – målar kväll här i Haparanda, hela ABF-huset sjöd av liv! Unga Örnar hade pysselkväll och SSU snickrade plakat tillsammans med partiet, samtidigt som det var Kamp - sångsträning. Min dotter deltog i pysselkvällen och efter karateträningen anslöt även min son. Dottern och en partikollegas dotter blev intresserade av plakat- snickrandet, vi mammor började känna oss stressade för att klockan började vara rätt mycket och erbjöd döttrarna, en muta- ett plakat att rita på, det blev en massa fint, hjärtor och fjärilar osv. så frågar döttrarna om man ska skriva något på dom, då svarar vi mammor att man kan skriva sånt som man tycker är viktigt, vad tycker ni är viktigt? Då svarar döttrarna;" Barn ska ha kul!" så blev det. I sann kampanda tränade de sedan inför 1.a Maj med sitt budskap. På vägen ut så vill sonen stanna och läsa på plakaten, han fastnade särskilt för ett plakat som rörde sjuksrivna & utanförskap. I bilen hem frågar han sedan, om det går bra att han bär det plakatet i 1:a maj-tåget, gissa vem som inte kunde låta bli att snyfta lite………..

Ha en underbar 1;a Maj, det ska jag!

//Lena Keisu Gard, Haparanda AK

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är många som känner igen sig i det du skriver Lena. Och det säkert utanför rörelsen. Det som tar stor del av ens liv involveras också ens barn i. Jag är inte rädd för att mina barn inte ska kunna tänka själva när de blir stora. Givetvis påverkas man av föräldrarnas val.

    Jag ser det som en större "risk" att mina döttrar revolterar och går med i Muf som tonnåringar istället. :-)

    1 maj är en stor dag, och precis som valdagen känns det högtidlig. Hoppas ni får ett toppen firande på fredag.

    Mvh Hannah

    SvaraRadera
  2. Va kul att se en till skribent här på bloggen och vilken härlig och personlig betraktelse. Hoppas få läsa mer av dig Lena.

    SvaraRadera