11 november 2009

Grattis socialdemokraterna.se

Och nu kommer kvällens andra inlägg om Socialdemokraterna och hemsidor.

Idag har Internetworld utsett de 100 bästa internetsidorna i Sverige.
Och socialdemokraterna.se vinner i katergorin "Sveriges bästa partisajt".
Motiveringen lyder:
"Valtemperaturen stiger. Socialdemokraterna har byggt om sin tidigare ganska ordinära sajt till ett verkligt modernt kampanjverktyg. Obamaeffekten har resulterat i enkla gräsrotsinsamlingar. På sajten hittar vi också alla event, snyggt på en karta, skapar knappar för att sprida på nätet och naturligtvis massor av bloggar, bilder på Flickr och kopplingar till andra sociala medier. Så här borde fler partier bygga sajter. "
Se listan här.

Det är så klart fantastiskt roligt att vår sida får både uppmärksamhet och berömmelse. Vi har två enormt duktiga web-utvecklare i Charlotta Ulvenlöv och Lott Jansson.

Och i Norrbotten använder vi samma verktyg och samma slags uppdateringar. Vi har en rejält bra regional hemsida, som jag hoppas att ni har hittat till. Agnes Sxögi lägger mycket energi på att få vår sida aktuell och inbjudande. Kolla själva på www.socialdemokraterna.se/norrbotten

Nu är det ju Agnes Szögi som uppdaterar vår hemsida, och inte jag. Men jag känner mig ändå delaktig i hemsidan. För ett år sedan var jag i USA, med mina ombudsmannakollegor från hela landet. Min "grupp" var i Denver, Colorado för att följa valrörelsen på nätet. Vi tittade särskilt på sociala medier, bloggar och vad man ska ha med på en hemsida. Och just detta med att integrera flöden från andra sidor, som Twitter, bloggar, Flickr och Youtube var en av sakerna vi snabbt såg att varför vi ska använda. En annan sak var möjligheten att aktivera sig. Vi är ett parti som vill att människor ska kunna agera, det ska vara enkelt att göra skillnad, även om det är en liten liten sak. Hemsidor behöver alltså byggas så att de som kommer till sidan kan GÖRA på sidan, inte bara läsa.
Lotta och Lott har lagt mycket tid efter resan på att utveckla vår hemsida, för att uppmana till aktivitet och ta in flöden från andra. Och nu har de fått ett bevis på att deras arbete inte har varit förgäves. Ett jätte grattis från mig!

/ Carina Sammlei

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar