22 oktober 2009

Ja till äktenskap för alla!

I kyrkovalet var det många som undrade varför man ska ha partier i kyrkan. Kyrkan har väl inget att rösta om? Och vi försökte gång på gång förklara att kyrkans värderingar och handlingar faktiskt är politik.

Det är inte slump att vi har en öppen kyrka, där alla i samhället är välkomna. Vi har även en modern kyrka, där vi fokuserar på kärlek och medmänsklighet, utan bannor och tvång. En kyrka som finns för människorna, på deras villkor. Det är en kyrka vi Socialdemokrater är stolta över att ha, men som inte skulle vara den samma utan Socialdemokrater i Kyrkomötet, i församingar och i stiften.

Idag har det ännu en gång visat sig att kampen om en modern och öppen kyrka inte är över. Kyrkomötet har idag röstat om Svenska kyrkan ska behålla vigselrätten, och även viga samkönade. Det är glädjande att en stor majoritet av kyrkomötets ledamöter röstad för detta förslag. De som pratar om splittring i kyrkan verkar inte ha några andra argument för att säga nej. Om detta skriver DN och Aftonbladet.

Jag förstår inte varför kärlek mellan två människor, som vill älska och leva med varandra, ska ha olika regler och olika välsignelser beroende på kön. Jag är inte mitt kön, jag är en människa. Och två människors ömsesidiga kärlek är vacker och ska bejakas.

Hur är det då med bibeln kan man fråga sig, Kan man läsa i bibeln att en kristen vigsel är till för två personer av samma kön? Jag tycker den frågan är ganska irrellevant. För mig är bibeln full av anekdoter och berättelser som säger mer om den tid de kom ifrån, än sitt budskap. För mig är kristendomens budskap att kärlek är det största av allt och det ska bejakas. Det har kyrkan idag sagt är deras mening med.

/ Carina

SSK bloggen skriver om detta, precis som Peter Högberg. Och Fredrik Lundh Sammeli bloggade om detta i morse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar